Nyttig informasjon fra Tyrkiareiser
  • Min Reise
  • Skal vi ringe deg?
    Navn Etternavn
    Telefonnummer
    E-post
    Anropsdato
    Samtaletid
    Send_Callback

På destinasjonen

 

Tyrkiareiser service: Du finner skandinaviske guider på de fleste av våre destinasjoner. Ved ankomst vil de ønske deg velkommen rett utenfor flyplassen og henvise deg til bussen som går til hotellet dersom du har kjøpt transport. Dagen etter ankomst har guidene hotellbesøk - du kan se når du finner guide på hotellet ditt her: Enjoy Mixx Travel


Vær oppmerksom på at noen av våre destinasjoner har begrenset eller ingen guidetjeneste. Spør reisekonsulenten ved bestilling dersom du har spørsmål. Hoteller som ligger utenfor Alanya sentrum kan ikke forvente guidebesøk.


Våre guider er alltid tilgjengelig på telefon, nummeret står på din billett/reisebevis og her: Enjoy Mixx Travel

 

Utflukter: På de fleste av våre destinasjoner finner du et bredt spekter av utfluktsmuligheter. Disse blir presentert og kan kjøpes på transferbussen, ved hotellbesøk eller via telefon. Turene betales kontant i lokal valuta, euro, norske/danske/svenske kroner eller med kort. Informasjon og priser for våre utflukter på hjemmesiden er kun veiledende! Turer, utflukter og andre aktiviteter utføres av skandinaviske guider eller lokal engelsktalende guide. Vi forbeholder oss retten til å foreta nødvendige endringer dersom vær eller andre forhold ikke tillater forsvarlig gjennomførsel av utflukten, og å avlyse en utflukt dersom det ikke er tilstrekkelig med tilmeldte (minimum 10 deltakere).

 

Transport: Transport mellom flyplassen til/fra hotellet er ikke inkludert i prisen, men kan kjøpes når du bestiller din reise. Transfer bussen kjører med lokale, skandinaviske eller engelsktalende guider. Det er viktig at du kommer til transferbussen så snart som mulig etter at du har mottatt bagasjen din. Bussen kjører fra flyplassen ca. 1 time etter at flyet har landet. Om du er forsinket i passkontrollen, utlevering av bagasje eller lignende, så be din medreisende gå til transferbussen for å informere guidene, eller ringe guidenes servicetelefon - nummeret står på billetten din.  Tyrkiareiser er ikke ansvarlig hvis du kommer for sent til din transferbuss uten å gi beskjed og kompensasjon vil ikke bli utbetalt hvis du selv må kjøpe annen transport.

 

I forbindelse med transport til og fra hotellet på destinasjonen er du ansvarlig for bagasjen. Det er ditt ansvar å sørge for at bagasjen er plassert i bagasjerommet på bussen og at eventuell håndbagasje, ytterklær osv. ikke blir igjen i bussen. Når du forlater bussen er det også ditt ansvar å sørge for at du tar riktig koffert. Hvis du tar feil koffert, er det ditt ansvar å sørge for at kofferten blir levert til eieren og ved evt. nødvendige utgifter må man stå for dette selv.

 

Transport må kjøpes før avreise. Vi kan ikke garantere at det er plass på bussen, om transport ikke er bestillt på forhånd. Kun fly gjester som har kjøpt transfer vil bli kjørt til Tyrkiareiser/Mixx Travels kontor i Alanya. Henting på returdagen skjer også herfra. Kontakt våre guider for informasjon. 

På grunn av begrenset bagasjeplass er det ikke mulig å ta med sykler, surfe- og padlebrett eller annen stor bagasje på transferbussen. Vær oppmerksom på at du kan bli avvist på bussen hvis bagasjen overstiger tillatt bagasjemengde.


 

Hjemreise - avreisetidspunkt: 24 timer før hjemreise kan du via en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin gå inn på hjemreise.tyrkiareiser.no og se hvilken tid du blir hentet av bussen fra ditt hotell. Du oppgir TSN etterfulgt av numrene i bookingnummeret og returdato, for eksempel: TRS00005 - 01.01.2020. Hvis du ikke har en smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, kan du kontakte guidene eller Tyrkiareiser/Mixx Travel kontoret i Alanya.


Miljøavgift: Siden 2018 har alle hoteller i Hellas tatt en såkalt miljøavgift, som betales direkte til hotellet ved inn- eller utsjekking. Størrelsen på avgiften avhenger av hotellets offisielle kategori (antall stjerner) og antall overnattinger.

Greske myndigheter har opplyst at avgiften vil øke fra januar 2024. Følgende gjelder fra 1. januar 2024. Avgiften gjelder per rom/leilighet per natt:

Hotell/leilighetshotell 1 – 2 stjerner: 1,50 Euro

Hotell/leilighetshotell 3 stjerner: 3 Euro

Hotell/leilighetshotell 4 stjerner: 7 Euro

Hotell/leilighetshotell 5 stjerner: 10 Euro


Det kreves for øyeblikket ingen skatt på reisemål i Tyrkia.

 

Feil og mangel: Ikke ødelegg ditt eget og dine medreisendes gode humør hvis du tror det er mangler på reisen. I steden kan du kontakte våre guider. De prøver å løse problemet på stedet slik at alle er fornøyde. Se også ‘’Almindelige betingelser for deltagelse i pakkerejser’’ for informasjon. Være oppmerksom på at din rett til å klage etter avreise vil bortfalle hvis du ikke har kontaktet guidene på destinasjon.

 

Vin & blomster / merkedager: Ønsker du overraske din medreisende eller andre som reiser med Tyrkiareiser for en spesill anledning mens de er på ferie, vennligst kontakt våre reisekonsulenter som vil hjelpe deg.

 

Høy / lav sesong: Våre hoteller og destinasjoner kan variere avhengig av om de besøkes i høysesong eller lavsesong. Høysesongen faller vanligvis i perioden juni til september. Vi anbefaler å velge bedre standard i lavsesongen, samt i begynnelsen og slutten av høysesongen. Flere små hoteller er oppvarmet av solenergi- derfor kan det oppstå mangel på varmt vann og varme i disse perioder. Siden det ikke er oppvarming av hotellrom / leiligheter på flere hoteller, kan rommene være kalde om våren og høsten. Flere hoteller har klimaanlegg / aircondition på rommene. Disse kan også brukes til å varme opp rommet. Vær oppmerksom på at bruk av klimaanlegg / aircondition vanligvis er mot et gebyr.

 

I lavsesongen velger mange hoteller å lukke utendørs fasiliteter som restauranter, basseng, vannsklier, etc. Også  underholdning og aktiviteter på hotellet vil bli svært begrenset i perioder hvor det ikke er så mange gjester på hotellet.

 

Vær også oppmerksom på at mange butikker, restauranter, barer etc. på destinasjonen kan være stengt i lavsesong. Reisemålene vil alltid være mer rolige i disse periodene når det ikke er så mange turister.

 

Støy: På de fleste feriedestinasjonene kan du forvente støy fra gater, omliggende hotell og barer, hotellfasiliteter, inkludert underholdning, diskotek og lignende, selv om dette ikke er spesifikt anført i hotellbekrivelsen. Det må forventes, at sentralt beliggende hoteller kan være belastet med hensyn til støy fra trafikk, restauranter, barer osv. På de fleste destinasjoner bygges det mye, hvilket betyr en del støy, støv etc. ettersom de lokale myndigheter kan sjeldent informere om veiarbeid og lignende. Vi har ikke muligheten til å begrense slike støyproblemer og kan ikke holdes ansvarlig for dette. Større konstruksjon vil oftest foregå i lavsesongen.

 

Dyr og insekter: Uavhengig av hotellkategori, kan insekter som maur, mygg og kakerlakker forekomme i rommmet. Gi beskjed til guiden eller til resepsjonen for sprøyting. Du kan beskytte deg mot mygg ved å bruke myggspray. Løse hunder kan gjø en del uten at vi har mulighet for og begrense dette. Det kan også være katter i/på hotellområdet, som vi anbefaler å ikke mate! De fleste hotellene har åpne / utendørs restauranter, og det kan være vanskelig å holde fugler og katter ute. Tyrkiareiser kan ikke holdes ansvarlig eller kompensere for eventelle relaterte hendelser.

 

Sykdom og tyveri: Hvis ulykken oppstår i løpet av ferien - om det er sykdom, skade eller tyveri, ta kontakt med våre guider umiddelbart. De vil bistå med alle praktiske i forbindelse med legebesøk, politirapporter og lignende. Husk at du alltid må ha skriftlig dokumentasjon for å søke om kompensasjon eller erstatning etter hjemkomst fra ditt forsikringsselskap. Vi forplikter oss ikke til å gi denne dokumentasjonen etter retur. Du er selv ansvarlig for verdisaker og penger, samt lagring/oppbevaring av disse under ferien. Vi tar ikke ansvar for verdisaker hvis de forsvinner fra hotellets safe eller lignende.

 

Dårlig mage: Dårlig mage er den vanligste sykdommen blant turister i syden. Dårlig mage kan være forårsaket av mange ting: For mange kalde drikker, dårlig håndhygiene, overdreven bruk av klimaanlegg / aircondition eller den forskjellige bakteriefloraen. Alle hotellene i Tyrkia blir inspisert av de lokale helse myndigheter og både mat, kjøkken, barer etc. blir regelmessig kontrollert. Kontakt våre guider så snart som mulig dersom ulykken skulle skje, slik at vi kan ordne så du blir tilsett av en lege. Husk at du vil trenge dokumentasjon hvis du etter hjemkomst vil søke kompensasjon for tapt ferietid relatert til sykdom.

 

Shopping: Vi tar ikke ansvar for varer du kjøper, eller hvis du føler at noen butikker behandler deg dårlig. Vi ta ikke ansvar for produktene du kjøper i våre anbefalte butikker. Butikkene anbefales basert på god erfaring og godt omdømme. Vi påtar oss heller ikke ansvaret for reparasjoner på varer kjøpt på våre anbefalt butikker - uansett informasjon gitt av guidene eller selgerne.

 

Om du ønsker å kjøpe større varer i utlandet for senere hjemsending er du selv ansvarlig for at tollreglene følges. Vi tar ikke ansvar for varene eller produktene du tar med hjem til Norge.

 

Kopivarer: På mange destinasjoner, spesielt på markeder og basarer, er det en rekke kjente merker som er kopier som klær, sko, vesker, briller, klokker etc. Varene er som regel svært billige og kvaliteten deretter. Du bør være oppmerksom på at du ikke forveksler ekte merkeprodukter med kopier. Vi understreker derfor i denne forbindelse at det er strengt forbudt å innføre kopivarer til Norge og Sverige   Tyrkiareiser tar ikke ansvar for kopivarer du tar med hjem til Norge.

 

Historiske funn: Det er forbudt og ta med historiske og arkeologiske gjenstander, blandt annet stein fra Tyrkia, med mindre du har dokumentert tillatelse til dette. Overholdes ikke det kan det i verste fall føre til bøter eller fengsel. Tyrkiareiser kan ikke holdes ansvarlig for dette.

 

Bilder i katalog/på hjemmeside: Noen bilder på nettsiden er tatt med vidvinkel. Dette betyr for eksempel rom og bassenger ser større ut enn de egentlig er. Bilder av rommene er eksempel på disse og det kan være et bredt utvalg av design, utseende, møbler og så videre.

 

Økonomirom: På noen hoteller kan du velge budsjett/ eco leilighet/rom. Med mindre annet er angitt, er dette tilsvarende standardrom eller standardleilighet på hotellet. På den andre siden kan plasseringen av rommet være mindre fordelaktig, for eksempel uten utsikt, i første etasje med begrenset dagslys osv. Noen økonomirom har ikke balkong/terrasse.

 

Ferieleiligheter: Bor du i leilighet, er det uten pensjon. Men på de fleste steder kan du kjøpe frokost i restauranten. Hvis du bor i ferieleilighet under oppholdet er det en god ide å ta med egen kaffekoker, oppvaskbørste, oppvaskmiddel, vaskemiddel og toalettpapir. I de fleste leilighetskompleks vil det være toalettpapir ved ankomst, etter dette står man for kjøp av toalettpapir selv. Vær oppmerksom på at det vanligvis er svært begrenset tilgang til kjøkkenutstyr, så vel som for eksempel ovn, kaffetrakter, skjærebrett, boller, tallerkener og brødkniver er ikke alltid tilgjengelig. Vær oppmerksom på at noen ferieleilighetskomplekser er uten felles fasiliteter, og at leilighetene generelt er veldig enkelt innredet.

 

Studioleilighet: Består av et rom med soverom og kjøkken.

 

2 roms leilighet: Består av et soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass til en eller flere oppredning ekstraseng eller sovesofa.

 

3 roms leilighet: Består av to soverom og en stue med kjøkkenkrok. I stuen er det plass til en eller flere oppredning til ekstraseng eller sovesofa. Noen av disse leilighetene har eget kjøkken.


Hotelkategorier


Vår billigste form for overnatting. Enkelt og ofte slitt hotell eller pensjon uten felles fasiliteter - alle rom har dusj og toalett.

 

** Samme standard som *-hotell. Men vanligvis har hotellet en lobby eller en resepsjon, bar og frokostrestaurant. Noen har et basseng.

 

*** Mellomklassehotell med flere fasiliteter som: Lobby, bar, restaurant og basseng. Alle rom har dusj, toalett og vanligvis balkong.

 

**** Hotell med standard over gjennomsnittet og med gode fasiliteter. Alle rom har dusj og toalett, vanligvis en balkong, TV, minibar, telefon og aircondition.

 

***** Luksushotell med mange fasiliteter.

 

+ Gir vi når vi vurderer at hotellet ligger litt over den angitte standarden.

 

Vær klar over at det kan være en stor forskjell i f.eks. et 4-stjerners hotell og et 4-stjerners hotell som ligger utenfor byen.

 

Hotellets standard er oppgitt fra hotellet og dets fasiliteter som helhet. Jo flere fasiliteter hotellet har, jo høyere standard vil det være.

 

Hotellregler: De fleste hoteller og leiligheter har sine egne regler for ditt opphold. I de fleste hoteller er det ikke tillatt å ta med drikke og mat, som ikke er kjøpt på hotellet til rommet eller i hotellområdet. Noen av hotellene er veldig strenge med denne regelen og vil konfiskere eventuelt varer du medbringer inn på hotellet. Det er heller ikke tillatt å ha gjester i rommet / leiligheten under oppholdet, med mindre den besøkende er anført på din billett, og det er betalt for oppholdet før avreise. Vær oppmerksom på at det vanligvis bare er utstedt en nøkkel / ett nøkkelkort pr. rom, uansett hvor mange som bor i rommet. Det forventes at hotellet tar betalt for tapte nøkler / nøkkelkort.

 

Det er meget sannsynlig at hotellet / leilighetskomplekset vil kreve betaling for babyseng, aircondition, safe, aktiviteter og eventuelt skader på hotellets og dets fasiliteter. Betaling skal skje direkte til hotellet/leilighetskomplekset etter forespørsel og før avreise. Noen hoteller har innstallert en minibar på rommet. Disse må ikke benyttes til medbrakt drikke- og matvarer. Enkelte hoteller krever et depositum ( kontanter eller registrert kreditkortinforasjon ) ved check-in for bruk av minibar, restaurant, basseng og strandhåndklær, etc. Dette depositumet retuneres i resepsjonen ved utsjekking om alt er som det skal.

 

Noen hoteller har aldersbegrensninger for bruk av visse fasiliteter, som fitnessrom, a'la carte-restauranter og vannsklier, selv om dette ikke er inkludert i hotellbeskrivelsen. Tyrkiareiser har ingen innflytelse på dette.


I henhold til internasjonale hotellregler er rommet tilgjengelig fra kl 14.00 på ankomstdagen. Rommet må forlates kl. 12.00 på avreisedagen. Du kan evt selv gjøre en avtale med hotellet for et gebyr som skal gjøres opp med hotellet på stedet. Evt. pensjon er kun gyldig til 12.


 

Andre gjester: Det vil være gjester av mange forskjellige nasjonaliteter og aldre på alle hoteller. Tyrkiareiser blir sjelden informert om nasjonalitetene som bor på de enkelte hotellene og vi er heller ikke klar over om f.eks. om det er mange barn. Tyrkiareiser kan ikke holdes ansvarlig for andre gjesters oppførsel.

 

Handikapptilgenglighet: Våre destinasjoner kan ikke betegnes som handicapvennlige, ofte er terrenget ujevnt og fortauene svært høye.  Våre hotell og ferieleiligheter kan heller ikke beregnes som handicapvennlige, med mindre spesifikt angitt i beskrivelsen. Vær oppmerksom på at bare noen få hotell og rom er tilpasset med f.eks brede døråpninger, hjelperedskap på toalettet, større heis, og området tilpasset rullestol eller rullator. Hotellene som oppfyller disse kravene er vanligvis hotell i den høyere kategorien. Spør våre reisekonsulenter i forbindelse med bestillingen slik at vi kan finne et hotell som oppfyller dine spesifikke krav.

 

Oppredning: I et rom med tre senger, kan den tredje sengen være satt inn på et dobbeltrom, tilpasset ditt opphold.  Det kan derfor være overfylt i rommet, og sengen er ofte ikke av samme type/standard som de andre sengene. Det er generelt ikke tillatt å bo mer en tre personer i et rom.

 

Senger for tredje og fjerde person i en 2-roms leilighet er vanligvis sovesofaer i stuen.

 

Rengjøring: Rengjøring kan ikke sammenlignes med den skandinaviske standarden. Vanligvis rengjøres det 3 ganger i uken: gulvet feies, badet rengjøres enkelt, søppel tømmes og sengene rengjøres. Rengjøring kan gjøres både morgen og ettermiddag. Sengetøy og håndklær skiftes vanligvis 1-2 ganger i uken, uansett hotellstandard.

 

På alle våre reisemål har klimaet en høyere luftfuktighet enn vi er vant til i Norge. Med mye bruk av klimaanlegg / aircondition betyr dette at rommene ofte kan virke fuktige og lukte tett, virke fuktige og innestengt. Problemet kan som oftest løses ved regelmessig utlufting av rommet. Den lokale byggestilen kan ikke sammenlignes med skandinaviske standarder, som utette dører og vinduer, kalkavsetninger på badene, etc. kan oppstå.

 

Pensjon/måltider


Frokost (BB): Den består hovedsakelig av brød, smør, syltetøy, agurk, tomat, kaffe og te. På større hoteller serveres frokost vanligvis fra buffe.

 

Halvpensjon (HB): Frokost ( som ovenfor ) og middag serveres vanligvis i buffe med 1-2 varme retter og 1-2 typer tilbehør. Eventuelt serveres det også dessert. Drikke er ikke inkludert.


Enkelt All Inclusive: Frokost, lunsj og middag, inkl. et begrenset utvalg av lokalproduserte drikkevarer i en periode bestemt av hotellet. Maten serveres fra buffet eller porsjonert og består typisk av 1-2 varme retter med 1-2 typer tilbehør. Vær oppmerksom på at snacks, is osv. er ikke inkl.

 

All Inclusive (AI): Frokost, lunsj og middag, inkludert lokalt produserte drikkevarer. Vær oppmerksom på at jo større hotell og høyere standard hotell du velger, desto større er valget av mat og drikke. På enkelte hoteller er det snacks, iskrem etc. Inkludert. Hvis dette er tilfellet, er det tydelig fra hotellets beskrivelse.

 

Ultra All Inclusive (UAI): Frokost, lunsj og middag, snacks og evt. Iskrem i løpet dagen, lokalproduserte drikkevarer i løpet av hotellets spesifikke tidsperioder. Enkelte  importerte drikkevarer kan være inkl.  På UAI-hoteller vil drikkevarer og snacks vanligvis være tilgjengelige døgnet rundt.

 

Utvalget av mat og drikke er utover hotellets standard. All Inclusive i et 3 stjernes hotell, er ikke sammenlignbar med All Inclusive på et 5 stjernes hotell. Konseptet varierer mye fra hotell til hotell. Noen luksushoteller forbereder store buffeer med et stort utvalg av spesielle barnebuffeer, flere snacks fra tidlig morgen til sen kveld og iskremhele dagen. På dem mellomstore hotellene er buffeen beskjeden og består ofte av få retter, og is og snacks er sjeldent inkludert. På enkelte hoteller er ikke lett brus inkludert i All Inclusive konseptet.

 

Merk at hotellene kan endre All Inclusive og Ultra All Inclusive konseptet i sesongen uten at Tyrkiareiser er informert om dette. Det er normalt at All Inclusive og ultra All Inclusive hotell begrenser antall drikker som kan hentes på en gang, da de fleste hotell er forpliktet til å bære hotellets Al/UAI armbånd. Drikkevarer serveres vanligvis i plastglass - dette gjelder også vin, øl og brennevin. På hoteller der is er inkludert, er dette vanligvis en dag ukentlig eller for bestemte perioder, for eksempel en time hver ettermiddag. Dette er hotellets egne regler og dessverre ikke noe Tyrkiareiser har innflytelse på.

 

Internet: Trådløst internett er tilgjengelig i de fleste hoteller (se hotellskrivelse). Vær imidlertid oppmerksom på at forbindelsen ofte er svært ustabilt og generelt treg, spesielt i perioder hvor mange bruker internett samtidig.

 

Ankomstdag/Hjemreisedag: I henhold til internasjonale hotelregler, skal værelset forlates senest kl.12:00 på avreisedagen. Dessverre er det ofte vanskelig å få tillatelse til å bli på rommet utover dette da rommet skal brukes til neste gjester som ankommer. Du kan eventuelt selv lave en avtale med hotellet mot et gebyr, dette avtales med hotellet på destinasjon. Eventuelt pensjon er kun gyldig til kl. 12:00.