Norske statsborgere trenger ikke visum for å reise til Hellas eller Spania. Passet ditt må være gyldig gjennom hele reiseperioden. Er du ikke norsk statsborger, anbefaler vi at du kontakter ambassaden/konsulatet i Norge for å få informasjon om hva som gjelder for deg.
Husk at du selv er ansvarlig for å sikre at passet ditt er gyldig og at det oppfyller kravene i det aktuelle landet. Hvis du blir nektet innreise på grunn av manglende dokumentasjon eller ugyldig pass, kan ikke tyrkiareiser holdes ansvarlig for eventuelle kostnader.
Bagasje: Innsjekket bagasje er ikke inkludert i prisen på reisen. Ønsker du å ta med innsjekket bagasje, kan dette kjøpes i trinn 2 under bestilling av reisen, eller påfølgende via telefon. Vi har laget en oversikt over gjeldende bagasjeregler og annet som kan være nyttig å vite, den finner du her.
Ordrebekreftelse: Når bestillingen er gjennomført, mottar du en ordrebekreftelse/billett på e-post. Ordrebekreftelsen/billetten kan du skrive ut via www.tyrkiareiser.no under "Min Reise". Vi ber deg vennligst gå igjennom bestillingen når du mottar ordrebekreftelsen/billetten. Sjekk at alle navn er stavet riktig, at den bestilte innkvarteringen stemmer med det du har valgt, at reisedatoene er korrekte osv. Hvis det skulle være noen misforståelser, vennligst gi oss beskjed slik at vi kan rette dem umiddelbart. Vær oppmerksom på at ordrebekreftelsen er en bekreftelse på bestillingen, og det er ditt ansvar å kontrollere at alle opplysninger stemmer. Ved innbetaling av depositum/reisepris aksepterer du de vilkårene som er angitt i ordrebekreftelsen, på www.tyrkiareiser.no og i våre Reisevilkår.
Husk at eventuelle særavtaler må være oppført på reisebeviset. Vi forbeholder oss retten til å vente på hotell- eller turbekreftelse fra destinasjonen før bestillingen er endelig. Bekreftelsestiden er vanligvis 1-3 dager, og gjelder også ved bestillinger med kort tid til avreise.
Barnerabatt: Eventuelle barnerabatter gjelder for barn mellom 2 og 12 år som reiser sammen med to voksne, og rabatten vil vises i prisen ved bestilling. Barnet må ikke fylle 13 år før eller under reisen. Hvis barnerabatt ikke automatisk trekkes fra ved bestillingen, vil det ikke bli gitt barnerabatt for den aktuelle reisen. Barnerabatten kan variere avhengig av innkvartering/hotell. Fordelingen av barn på rom eller i leiligheter kan også påvirke rabatten.
Det er viktig at korrekt alder på barna oppgis, med det yngste barnet først, da feil opplysninger kan føre til merbetaling for innkvartering/hotell og/eller avvisning på flyplassen. Barn i alderen 0-2 år pålegges vanligvis et gebyr på mellom 400,- og 800,-. Merk at babyer ikke har eget sete ombord på fly eller buss.
Reiseforsikring: Vi anbefaler alle som reiser til utlandet å ha gyldig reiseforsikring, samt sjekke opp hva din forsikring inneholder og dekker. Vi vil gjøre oppmerksom på at uten en reiseforsikring kan skader og uhell fort blir ekstremt kostbart. Vær oppmerksom på at tyrkiareiser ikke er ansvarlig for forsikringsspørsmål, og at vi ikke kan ta noen avgjørelser mellom forsikringstakeren og forsikringsselskapet.
Billetter: Når reisen er fullt betalt, kan du skrive ut billetten din på www.tyrkiareiser.no under "Min Reise". Hvis du har oppgitt e-postadressen din ved bestilling, vil billettene automatisk bli sendt til deg på e-post. Ønsker du at billetten sendes med post, kan dette gjøres mot et gebyr på 250,-. På billetten vil avgangs- og ankomsttider fremgå i lokal tid, hotellreservasjon, eventuell inkludert måltider, transport mellom flyplass og hotell, samt eventuelle inkluderte aktiviteter. Du vil motta boardingkort og setenummer i flyplassen. Vær spesielt oppmerksom på avgangstidene for sene avganger – husk at datoen endres ved midnatt. Hvis du er usikker på datoene, er du velkommen til å kontakte våre reisekonsulenter. Vi tar ikke ansvar dersom du møter for sent opp i flyplassen.
Avbestillingsreiser – Restplasser: Ved bestilling av siste-liten-reiser kan det oppstå tilfeller der det bestilte hotellet er utsolgt. Vi forbeholder oss retten til å vente på bekreftelse fra hotellet eller turarrangøren før bestillingen blir endelig – bekreftelsestiden er vanligvis 1-3 dager. I slike tilfeller forbeholder vi oss retten til å ombooke gjestene våre til et annet hotell av samme kategori.
Gruppereiser: Vi har en egen avdeling for gruppereiser og kan gjerne sende deg tilbud på flybilletter, hotellopphold og spesialtilpassede pakker med aktiviteter eller konferanser. Husk å bestille i god tid – vi vil gjerne sørge for plass til alle i gruppen! En gruppereise behandles som én samlet bestilling, og betaling av både depositum og restbeløp må gjøres samlet. For gruppereiser gjelder de samme vilkårene som for charterreiser. Betalt depositum kan ikke overføres til en annen charterreise eller til de enkelte deltakerne, verken på samme eller en annen reise.
Uspesifiserte reiser: Uspesifiserte reiser er reiser av laveste standard, og bør kun velges dersom du har svært lave krav til hotellets standard, fasiliteter og beliggenhet. Type innkvartering, samt område og by, opplyses ved ankomst til destinasjonen – vi kan ikke gi ytterligere informasjon ved bestilling, og vi mottar heller ikke spesifikke forespørsler eller ønsker for uspesifiserte reiser.
Uspesifiserte reiser anbefales ikke for familier med barn. Innkvarteringen kan finne sted på hoteller, leiligheter eller rom som ikke er oppført på vår nettside, og det er ingen garanti for eget bad eller toalett. Hvis innkvarteringen skjer i en delt leilighet, kan det heller ikke garanteres at rommet kan låses. Det kan også forekomme hotellbytte i løpet av ferien, med 12 timers varsel.
Måltider og rengjøring er ikke inkludert i prisen for uspesifiserte reiser. Du kan ikke forvente guideservice på en uspesifisert reise. Transport til og fra flyplassen er ikke inkludert, men kan bestilles mot et tillegg. Hvis du reiser alene, betaler du et enkeltromstillegg, som garanterer at du får eget rom på hotell eller i delt leilighet, med de samme betingelsene som nevnt tidligere. Det vil ikke bli akseptert klager på innkvarteringens standard, fasiliteter eller beliggenhet.
Det kan hende at innkvarteringen skjer i forsteder til – eller landsbyer rundt den destinasjonen som er oppgitt på billetten. Destinasjonen som er oppgitt på billetten, beskriver bare hvilket område i landet du reiser til.
Ønsker: Har du spesielle ønsker i forbindelse med reisen, som for eksempel havutsikt, bo lavt, bo side om side eller lignende, ber vi deg vennligst å oppgi dette allerede ved bestillingen. Ta gjerne kontakt med våre reisekonsulenter i god tid før avreise. Det må understrekes at vi ikke kan garantere at dine ønsker blir oppfylt, men vi sender alltid dine ønsker videre til hotellet. Merk at ønsker kun kan videreformidles til hotellet dersom de fremgår av din ordrebekreftelse/billett. Romfordelingen skjer på destinasjonen, og vi kan derfor ikke alltid sikre oss at dine spesifikke ønsker blir imøtekommet. Vi ber om at det ikke rettes forhåndshenvendelser til våre guider eller hotellets personale, da de heller ikke kan garantere at dine ønsker blir oppfylt før ankomst.
Vær oppmerksom på at dersom du ønsker spesialkost, er det viktig at du kontakter vårt salgsteam telefonisk i forbindelse med bestilling av reisen. Vi kan ikke garantere at hotellene serverer for eksempel glutenfrie måltider – heller ikke selv om dette er anført som et ønske i bestillingen.
Merk at det på noen hoteller er mulig å betale et gebyr for å sikre en bestemt plassering, for eksempel med havutsikt, og at det på noen av våre flyavganger er mulig å bestille et spesifikt sete mot gebyr. Dersom oppfyllelse av dine ønsker kan sikres ved bestilling mot gebyr, tas det ikke imot ønsker om å få oppfylt disse uten gebyr.
Reise med dyr: Merk at du som utgangspunkt ikke kan ta med hunder, katter eller andre husdyr på flyvninger med tyrkiareiser. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt flyselskapet. tyrkiareiser påtar seg intet ansvar i denne forbindelse.
Konferanse: Mange av våre hoteller tilbyr konferansefasiliteter og kan hjelpe med å arrangere møter og organisere workshops. Kontakt vår gruppeavdeling for rådgivning, og få skreddersydd et tilbud.
Vin og blomster/merkedager: Hvis du ønsker å overraske en medreisende eller noen andre som reiser med tyrkiareiser i forbindelse med en spesiell anledning under ferien, kan du kontakte våre reisekonsulenter før avreise – de vil gjerne hjelpe deg.
Møtetid i flyplassen: Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest to timer før avgang. I Tyrkia anbefales det at du møter opp tre timer før avgang. Vær spesielt oppmerksom på avgangstidene for sene flyvninger – husk at datoen skifter ved midnatt. Hvis du er usikker på datoene, kan du kontakte våre reisekonsulenter. Vi påtar oss ikke ansvar dersom du møter for sent på flyplassen.
Kontakt: Husk å sjekke e-posten din før avreise. Viktig informasjon sendes til e-postadressen du oppga ved bestilling av reisen.